HAMSTER

| Saturday, February 14, 2009 | |
Hola~
Korang pekabo?
Aku harap sumorang ok2 belaka.
Kali ni aku nak coretkan sesuatu yang aku sayang.
Aku join sekolah aku skg ni tahun 2006.
Masuk-masuk je tempat kerja aku tu kan,
aku selongkar sume medium...
aku jumpa la 10 akuarium plastik
& 2 sangkar hamster.
Aku yang memang minat natang sejak dalam perut mak aku lagik,
terus idea tercetus!
AKU NAK BELA HAMSTER! MENTERNAK HAMSTER!

So, berbekalkan dengan 2ekor Hamster Induk yang aku beli
dari kedai ikan kat area Perwira yang skg ni harganya
mahal nak mampos...bermula la riwayat hamster dalam hidup aku.
Seingat aku kalo pale hotak ni tak banyak semut la kan,
aku beli bulan Mei 2006.

Sebenarnya ramai yang tak tahu mengapa & kenapa aku
nak bela natang tu...
Ramai yang hengat aku nak cari keuntungan.
Tapi mereka & keluarga mereka tersilap!
Tujuan aku bela natang yang cumil tu...
hanyalah semata-mata Pengajaran & Pembelajaran untuk subjek BIOLOGI!
Tak paham? Isy3...korang ni pe la...
Dengan melihat & mengkaji hamster tu,
kita akan dapat mempelajari 'PROSES PEMBIAKAN'
natang cumil tu.
Bagaimana daripada 2ekor boleh jadi 9juta lemon? kih3...
Dari 2ekor jantan betina, disatukan & telah menyatu,
hidup bahagia berdua...
masa berganti masa, detik meniti usia...
sang tino bunting...perut memboyot...
sang jate pulok makin malas...dok berdengkur je...
lahir anak-anak yang lagik cumil daripada mak bapak depa...
daripada berwarna merah kulitnya...
berbulan-bulan dok tergantong kat TETEK si tino...
berkat susu cap gantung, dengan keikhlasan sang tino
memberikan makanan & minuman...
menjaga, membelai, menjilat...
sang jate melihat cemburu...
kerana sang tino takde 'mood nak berasmara dana'...
anak-anak membesar dengan sihat...
sebulan berlalu, bulu mulai tumbuh...
barulah dapat tahu bulu color pe masng-masing...
ada yang blond ka...highlight ka...
rebonding ka...serabai mcm baru lepas kena rogol ka...
sume akan dapat jawapannya bila melihat depa...
masuk bulan kedua, barulah mata mula terbukak...
selama sebulan mata terkatop...
berjalan meraba-raba...
hanya berpandukan deria bau & deria pendengaran...
mata terbukak luas...
depa TERJAKUN melihat panorama alam semesta...
berlari ke sana sini...
tergolek cumil...
memanjat sangkar, jatuh...panjat lagik...jatuh lagik...
memang dasar tak reti bahasa punya spesis...
masih menetek dengan sang tino...
sang jate hanye menunggu masa...
terputusnya susu cap gantung, maka bermula la satu era baru.
Depa harus pandai mencari makan sendiri...
tiada lagi suapan dari ibu tercinta...
kena bijak mencari air menghilangkan kehausan...
tiada lagi susu dari ibu tersayang...
kerana suapan & susu si ibu kini milik mutlak si bapak...
skg turn bapak pulak nak menyusu...
anak-anak boleh blah...
pandai-pandai nak idup...
bukan pe, si bapak dah lama menunggu detik-detik keramat...
mengendeng untuk membayar BIL TERTUNGGAK...
menghampiri untuk meyambung zuriat...
jadi anak-anak kena faham...
kena main jauh-jauh...
perjuangan mak bapak depa mash belum selesai...
dan depa jugak kena redha...
sebab pasni depa akan dapat adik-adik yang baru...
jangan dengki...
jangan disekehnya pale hotak adik-adik yang baru...
kerana mereka sedarah & sebulu...
kena sayang menyayangi...
bergurau senda dengan adik-adik...
barulah lega hati si ibu si bapak...
barulah mak bapak makin bersemangat nak buat anak lagik...
itulah yang dinamankan...
KELUARGA BAHAGIA - KELUARGAKU SYURGAKU...

Udah-udah, aku malas nak merapu lagik.
Ni aku letakkan cket gambar-gambar hamster
yang berjaya aku ternak sampai la ni...
dari 2ekor sekang dah nak dekat 200ekor...
So, have a look ok...


0 comments:

Related Posts with Thumbnails